Tuesday, April 28, 2009

Sukar ditafsirkan

Apa yang korang nampak dari gambar diatas?

1)bunga & rama-rama

2)perempuan cantik



setiap orang menpunyai persepsi yang berbeza begitulah jugak dengan aku.. aku mungkin merasakan setiap tindakan dan perlakuan aku betul mungkin tidak bagi orang lain..
tapi aku sangat bersyukur sebab aku sentiasa ada orang yang akan memarahi aku dan membetulkan aku.. tima kasih...
namun..
arini entah macam mana kwan aku dapat mengesan aku dan tabiat lamaku..
puas jugak la dia berkhubah... alhamdulliah yang pergi tetap berganti!!
erm sebenarnya aku sangat suka berkurung, memikir, mencipta dunia aku sendiri & menangis puas2 tiap kali aku ade masalah..huhu
aku dah cuba tinggalkan tabiat ne sebab memang makan diri tapi baru2 ne macam -macam jadi wat aku takut KEHILANGAN lagi.. pagi tadi pas exam ..lepak bilik ikin gan kekawan lain makan pas tue tgk movie seram tapi aku tengok kejap je sebab seram aku takut..terus balik .
masa balik aku dapat cal.. erm banyak wat aku terpikir.. sampai je bilik memang aku xsanggup nak pikir lagi , aku makan ubat dan terus tido .. petang tue aku dapat mesej dan cal lagi..
pas tue bermula lagi episode duka..rasa sedih sangat.. menangis dan terus menangis itu je yang termanpu..
macam yang aku cakap tadi kawan aku dapat kesan aku dah start balik tabiat lama aku.. jadi nak tenangkan keadaan .. aku cakap kata aku sedih dan menangis sebab teringin nak makan roti canai , moto rosak xdapat pergi beli...hahahha..lawakkan.. erm alhmdullh dia percaya.heheh terselamat la aku ..
erm masa aku karang post ne.. 2 biji roti canai dah de kat atas meja aku.. hahaha..cian diorang kena tipu gan aku... tima kasih ambik berat tentang aku.. bukan niat aku nak tipu korang tapi aku rasa belum sampai masanya aku berkongsi dengan korang.. lagi pun dah xnak wat korang susah hati .. aku kecian sangat dengan korang yang terpaksa pujuk aku dengan macam bila aku dah start sedih...sory .. (budak kecik simpan rahsia ar).
APA YANG INGIN AKU TEKAN KAN SUPAYA MENJADI PEDOMAN BUAT YANG LAIN;

1. JIKA SEDANG BERCINTA DAHULUKAN LA SAHABATMU sebab sahabat yang sentiasa berada ketika kita susah bukan kekasih.

2.HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN SEBELUM KEHILANGANNYA..
3. JANGAN MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI..

4. JANGAN PUTUSKAN PERSAHABATAN DAN PERSAUDARAAN UNTUK SATU PERHUBUNGAN YANG BARU.

5. JANGAN LEBIHKAN KEKASIH DALAM SEMUA ASPEK

6. JANGAN JADI PAK TURUT..

7 JANGAN PERNAH LUPA PADA ORANG YANG PERNAH WAT KITA TERSENYUM..

8. CUBALAH UNTUK MENUNAIKAN IMPIAN SEORANG SAHABAT SELAGI TERMANPU




Lain kali aku cita lagi kisah benar.. derita seorang ibu kerana anak melebihkan isteri...


P/S aku harap sangat orng yang terbabit dapat baca ..kami sangat merindui gelak tawa, senda gurau dan pergaduhan, kutuk mengutuk kita pada suatu masa dulu..
adalah suatu yang sangat menyedihkan apabila persahabatan yang terjalin kukuh akhirnya musnah hanya kerna suatu perkara remeh...
PULANGLAH KEPANGKUAN KAMI SEPERTI WAKTU DULU...

Sunday, April 26, 2009

hati berbisik...



Puisi Cinta


Suaramu...
Gemersiknya bak buluh perindu
Cuba kau lagukan
Cuba kau dendangkan
Mengisi di ruang kamarku

Senyummu...
Menusuk dan membelai di kalbu
Cuba kau ukirkan
Cuba kau pamerkan
Menjadi hiasan hidupku
Tiada terkataSeindah bahasa
Nak ku huraikan
Nak ku belaikan dirimu
Akan ku syairkan katamu
Akan ku madahkan janjimu
Menjadi coretan gurindam

Puisi cinta...
Akan ku ukirkan senyummu
Akan ku lukiskan tawamu
Menjadikan susunan warna


Potret indah...
Senyummu...
Menusuk dan membelai di kalbu
Cuba kau ukirkan
Cuba kau pamerkan Menjadi hiasan hidupku...
Menjadi hiasan hidupku


26/04/09... sukar diungkapkan dengan kata-kata, erm hanya kenangan dan masa bisa menentukan erti sebuah perhubungan..hari ini ku melakar dan mewarnai hari-hari indah dalam idup ini.


sejak pagi lagi ku ternanti cal n mesej dari kakku di melaka... erm hampir 6 bulan tidak bersua..namun hampa tiada khabar berita, kebosanan dan sangat kebosanan terterap di bilik bermanja dengan bantal gan tilam..erm sangat bosan.


pada petangnya, ku menghabiskan hari2 indah.. cukuplah sekadar dengan aiskrim cone dan nasi lemak di kampung baru.. bersua dan bersenda gurau selama 2jam bersama teman rapat di UITM Sham Alam, sudah cukup mendamaikan hati..


ku pegang prinsip "3K" BUAT PEDOMAN HIDUP dan melayari hari2 mendatang..


TERIMA KASIH KERNA MENCIPTA RUANG UNTUK KU..

Friday, April 24, 2009

24

24 April 2009
Seawal jam 5 pagi aku telah dikejutkan dengan bunyi mesej yang membingitkan telinga….
Mesej demi masej ku balas..
Mengharapkan si penerima ..
Memahami dan membalas mesejku..

Tepat 6.30 pagi,
aku memulakan rutin bergilir di bilik air..huhu mujurlah pagi mungkin ramai yang tiada exam pagi.. dapat la guna shower VIP hahha kononnyer la..
Buat kali pertama dalam sejarah sem 4 ne.. ari ne la first time aku naik bus ukm (kiffah) tue pun sebab moto rosak kalu tak jangan harap la..exam kul 8.30 pagi tapi disebabkan ketakutan n ketidakbiasaan aku menggunakan perkhidmatan bus di UKM .. kul 7.30 pagi aku dah de dalam bus sampai dewan exam kul 7.45 pagi hahhaha.. mujur tak de sape yang kenal aku time naik bus tue sebab aku dah dapat bayangkan muka aku time tue..pucat takut silap bus, pas tue kejap2 tengok slip exam .. nak tengok tol tak dewan..
Selepas ja exam yang agak best hentam tue, aku balik gan kekawan gan bus Kiffah yang comei ..sampai jer bilik hahha.. memang tak ingat dunia.. hahha tidur.

Ringkasan peristiwa penting hari ne.
Abang sayang sakit.. tak berape sihat ..sangat risau aku dibuatnyer.. dan sorang kawan aku demam teruk.. erm risau.. dan begang time benda2 macam ne la moto nak rosak… nak p tengok depa pun xleh..

SEMOGA CEPAT SEMBUH..


Hehehe pada kul 12.57 pagi 25/04/09
Hehe mungkin akan menjadi detik bersejarah dalam hidup aku lepas ne..
Aku berharap sangat semoga kebahagian akan sentiasa menyebelahi aku selepas ne..

TAK HIDUP DIPUJI..
TAK MATI DIKEJI..
KESETIAAN ,KEJUJURAN & KEIKHLASAN ..

Tuesday, April 21, 2009

peransang..

AKU TAK SANGKA ANG MEMANG BODOH!!!

ANG MASUK UKM?? INGAT ANG DUK JUAL BURGER JER!!

ANAK PETANI ..TARAF TINGGI CIKIT JER DARI PENGALI KUBUR!!!

BUDAK KAMPUNG MACAM DIA ..ERM TOLONG LA.. SEBUT 'R' PUN XRETI!!

KALU KELUAR DARI SEKOLAH NE..KAMU TIDAK AKAN LAYAK KEMANA-MANA UNIVERSITI!!

TAK PAYAH SAMBUNG BELAJAR .. ORANG UNIVERSITI PUN TAK DAPAT KERJA..KERJA LAGI BAGUS!!

BERAPA TAHUN LAGI BELAJAQ? ERM BAIK BERHENTI.. KERJA TAK, DAK SAPE NAK SARA..BUKAN PANDAI PUN!!!

KALU SETAKAT BELAJAQ KAT KOLEJ.. ERM XPAYAH LA SAMPAI STPM CUKUP!!!

erm ..
ini lah yang menjadi pendorong dan peransang untuk aku terus mencabar diri aku sendiri...
aku telah menjalani detik yang sukar didalam perjalanan hidup ini..
aku berharap agar aku sentiasa peka dan tidak mudah alpa..
akan kubuktikan pada mereka..
akan ku pastikan setiap ucapan mereka terpalit pada diri sendiri..
never give up... hanya tinggal setahun untuk aku terus mencapai impian...

Malam yang tenang..

sudah puas aku menulis coretan hati..alhamdullah semuanyer terlerai..malam ne.. aku bercoleteh..namun hasilnyer tidak terpost disini..
mungkin ade hikmahnyer..
biarlah coretan asalnyer menjadi rahsia aku dan blog ini.. huhu

Tuesday, April 14, 2009

aku dan kehidupan

Kehidupan ini satu drama…
Drama yang nak kita mainkan itulah maltamat DESTINASI kita. So… apakah sebenarnya mesej yang cuba di sampaikan. aku merenungi kehidupan serta persepsi masakini tentang destinasiku pada masa akan datang.

Aku teringat dalam bacaan aku pada satu aktikel saperti berikut tak lama dulu…

Jagalah yang lima, sebelum datang yang lima

Menurut Imam Ghazali, cermin yang paling sempurna adalah dengan mengkaji
firman-firman Illahi, baik tersurat maupun tersirat melalui ucapan-ucapan, perilaku-perilaku junjungan Nabi Besar Muhammad SAW.
Sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi, diterima dari sahabat
Ibnu Abbas RA. Rasulullah pernah bersabda: Jagalah oleh kamu yang 5, sebelum
datang yang 5:

[1] Jagalah hidupmu sebelum kematianmu datang
Sebelum kita menjaga hidup kita, hendaknya kita tahu apa sebenarnya hidup
menurut ajaran Islam? Hidup menurut Islam yaitu satu anugerah yang diberikan
oleh Allah SWT, yang merupakan ujian di dalam meningkatkan iman dan Islam yang
telah dimiliki. Itulah karenanya di dalam satu ayat Al An'am Allah menyatakan:
Dan, Dia-lah (Allah) yang menjadikan kamu penguasa-penguasa di bumi dan Dia
telah meninggikan sebagian kamu atas sebagian lainnya beberapa derajat, karena
Dia hendak mengujimu tentang apa yang diberikan-Nya kepadamu. Sungguh Tuhanmu
amat cepat siksaan-Nya dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
Dan harus kita sedari bahwa dalam hidup dan kehidupan ini pasti akan bersaing antara satu dengan yang lain. Tetapi persaingan itu adalah merupakan satu
ujian bagi kehidupan kita ini Tujuannya apa?

Setelah bicara tentang hidup, maka tidak lepas dari kebalikan hidup: Mati.
Apa mati itu? Nabi dengan bijaksana telah memberikan jawaban: Mati itu adalah
pintu.
Jadi kita ini sedang berada di rumah yang ada pintunya untuk keluar dari
rumah. Kalau keluar dari rumah bukan ke luar tapi sebenarnya masuk ke ruang
yang lain (halaman). Tapi yang jelas itu sudah menggambarkan kalau kita punya
rumah kemudian ada pintu kira-kira yang di luar pintu itu lebih luas atau lebih
sempit daripada yang di dalam? Lebih Luas! Karena di luar itu ada alam dan lain
lain: Sebesar apapun kamar, di luar lebih luas! Ini menggambarkan bahwa alam
dunia ini sempit. Dunia dari kata danna yadnuu, artinya sempit. Jadi kita ja-
ngan seperti katak dalam tempurung, baru kiprah di dunia ini sudah merasa 'wah'
Nanti masih ada lagi alam-alam lain yang lebih luas.
Tujuan hidup itu sendiri Cuma satu. Apa itu? Untuk mencari redha Allah SWT.

[2] Jagalah kesihatanmu sebelum sakitmu datang
Jadi kalau kita sedang sihat kita harus bisa menjaga kesihatan kita. Menja-
ga kesihatan itu lebih baik daripada mengobati. Kesihatan itu datangnya dari
Allah, maka kalau kita bisa menjaga nikmat Allah, termasuk syukur. Olahraga
yang menyihatkan juga ibadah.

[3] Jagalah kesempatanmu sebelum kesempitanmu datang
Misalnya kita masih berkesempatan senyum dengan orang lain berikanlah
senyum. Tumpung masih ada kesempatan untuk silaturrakhim dengan keluarga kita,
sanak famili kita, dan lain-lain. Kalau tidak boleh ,hntarlah surat, telegram atau telefon. ini merupakan tujuan lain untuk minta maaf.

[4] Jagalah waktu mudamu sebelum tuamu datang
Kalau kita ingin menjaga sifat muda kita ini, dalam pepatah Ulama Salafus-
shalihin dikatakan jagalah dengan 2 hal, berilmu dan bertaqwa kepada Allah SWT.

[5] Jagalah kayamu sebelum kemiskinan datang
Kalau kita bisa membantu orang lain, bantulah. Juga untuk kepentingan
agama Allah.

Demikianlah. Dengan kita menjaga 5 hal tadi maka mudah-mudahan kita akan
menjadi insan yang mendapatkan khasanah di dunia dan di akhirat. Dan kita akan
mendapatkan keredhaan dari Allah SWT.

Apa yang menyebabkan kita menitiskan air mata hari ini?
Kita mungkin teringat bahwa kita pernah menangis,
Tapi lupa pada yang kita tangisi dalam perjalanan kehidupan ini.

Kita selalu hairan apabila kita ingat hal ini tapi lupa yang itu
Kita menaruh harapan dan dendam terhadap seseorang dan sesuatu
Lalu berfikir bagaimana kita akan membalas orang yang telah mengecewakan kita.

Kita mungkin menjadi marah terhadap sesuatu, tetapi kemudian tertanya-tanya
Apakah sebenarnya yang menyebabkan kita begitu marah?
Lalu berfikir kembali.

Apa bermanfaatnya?
Lalu menyedari bahawa waktu dan tenaga kita terbuang sia-sia
Betapa kita dengan sengaja telah menyebabkan ketidakbahagiaan itu.

Apa pun kesulitan, bagaimana pun berat timbulnya, semuanya akan diselesaikan oleh waktu.

Tetapi tentukan saja ada usaha untuk melindungi diri kita agar tidak dalam kesulitan lagi.

Mengapa membiarkan orang dan kesulitan menguasai dan membuat diri kita tidak bahagia?

Tentu saja jawabnya adalah bahawa bukan mereka yang berbuat demikian,
Kita sendirilah yang membuat diri kita tidak berbahagia.

Kesulitan perlu dihadapi dan di atasi dengan cara mencapai kebebasan bersama hasrat kelakuan,iaitu dengan membasmi semua bentuk keraguan dan kebodohan yang menguasi kita.

Jangan sekali penyelesaian suatu masalah cenderung kepada tindakan saperti kambing hitam,atau menjadikan objek lain sebagai kesusahan kita. Persiapkan diri untuk mengakui kekurangan diri sendiri agar tidak mudah untuk menyalahkan orang lain dan menganggap orang lain
sebagai penyebab kesusahan kita.

Kenyataannya, ada juga orang yang mendapatkan kesenangan dengan berbuat seperti itu.
Ini merupakan sikap yang sangat tercela dengan melepaskan dendam atau amarah kepada orang lain.

Kita harus bekerja bersungguh sungguh dengan rajin, cermat dan tenang untuk menyelesaikan masalah-masalah kita. Kita harus bersiap dan tabah untuk menghadapi kesulitan yang mendatangi kita.


Kesilapan pada hari hari semalam
membuat aku bermenung jauh
kepada titik mula sebuah perjalanan
untuk aku nekad meneruskan penghijrahan aku.

Pabila waktu untuk aku pergi tiba nanti…
ku harap ia akan membawa rahmat
pada ramai yang terdekat di hati ini

Ya Allah…

Sesungguhnya aku pasrah pada kehendakmu
ku pohon darimu damai di hati mereka dan juga diriku
semuga langkah aku tidak terhenti lagi
semuga ketiadaan diri ini membawa kebaikan dari keburukan



Doa Perpisahan



Pertemuan Kita Di Suatu Hari
Menitiskan Ukhwah Yang Sejati
Bersyukurku Ke Hadrat Ilahi
Di Atas Jalinan Yang Suci

Namun Kini Perpisahan Yang Terjadi
Dugaan Yang Menimpa Diri
Bersabarlah Di Atas Suratan
Ku Tetap Pergi Jua

Kan Ku Utuskan Salam Ingatanku
Dalam Doa Kudusku Sepanjang Waktu
Ya Allah Bantulah Hamba Mu

Mencari Hidayah Daripada Mu
Dalam Mendidikkan Kesabaranku
Ya Allah Tabahkan Hati Hamba Mu
Di Atas Perpisahan Ini

"Teman Betapa Pilunya Hati Menghadapi Perpisahan Ini.
Pahit Manis Perjuangan Telah Kita Rasa Bersama. Semoga
Allah Meredhai Persahabatan Dan Perpisahan Ini. Teruskan
Perjuangan"

Kan Ku Utuskan Salam Ingatanku
Dalam Doa Kudusku Sepanjang Waktu
Ya Allah Bantulah HambaMu

Senyuman Yang Tersirat Di Bibirmu
Menjadi Ingatan Setiap Waktu
Tanda Kemesraan Bersimpul Padu
Kenangku Di Dalam Doamu

Semoga Tuhan Berkatimu

Monday, April 13, 2009

penilai petunjuk prestasi utama (KPI) diwujudkan

Penilaian Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang baru diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pentadbiran kerajaan .
''Setiap daripada kita akan diukur oleh KPI dan jawatan Timbalan Perdana Menteri tidak terkecuali."

Pendekatan baru KPI yang akan menilai prestasi para menteri, timbalan menteri dan pegawai kanan perkhidmatan awam setiap enam bulan sekali. KPI menekankan aspek kesan, hasil dan penyampaian perkhidmatan awam yang berbaloi dan akan dipantau oleh sebuah unit baru yang dipimpin oleh seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Bagi memastikan matlamat tersebut tercapai, kerajaan akan mencari jalan supaya prestasi para pegawai kerajaan dapat bergerak lebih berkesan.

''Kita juga perlu beri perhatian dalam meningkatkan hubungan, semangat kerjasama dan perpaduan semua kumpulan kaum bagi menjayakan konsep Satu Malaysia, seterusnya mencapai sasaran Wawasan 2020

Sehubungan itu, TPM mengajak pegawai-pegawai kanan perkhidmatan awam supaya bersama membantu Perdana Menteri menjalankan tugas untuk memenuhi keperluan rakyat.

Kewajaran daripada pelaksanaan KPI ini mungkin tidak dapat dinilai di dalam sama terdekat dimana setiap prestasi kakitangan awam hanya dinilai 6 bulan sekali. Keadaan ini bukanlah sesuatu yang baru tapi penilai prestasi ini merupakan salah satu konsep di dalam pengurusan sumber manusia

PENILAIAN PRESTASI
Tujuan asas penilaian prestasi menurut June M.L.Poon,1994: adalah untuk memberikan maklum balas kerja kepada pekerja agar mereka dapat memperbaiki prestasi kerja mereka .Penilaian yang tertumpu kepada pembangunan pekerja membolehkan pihak majikan menentukan keperluan pembangunan dan bimbingan selain dapat memantau perkembangan dan produktiviti pekerja.

KRITERIA
Terdapat dua kriteria penilaian iaitu kriteria sifat dan kriteria hasil kerja. Kriteria-kriteria ini merupakan asas pertimbangan untuk menentukanprestasi kerja yang harus dipilih dengan sebaiknya.

kriteria sifat - merujuk kepada ciri-ciri keperibadian seperti keyakinan diri, inisiatif dan kejujuran.

kriteria hasil kerja - berkait rapat dengan ukuran-ukuran kuantitatif seperti jumlah jualan, untung, kos dan jadar kemalangan.


Retaknya sebuah perpaduan

Peristiwa kampung medan

Peristiwa Kampung Medan ialah beberapa peristiwa pergaduhan antara India-Melayu yang berlaku di Kampung Medan dari 4 Mac hingga 8 Mac 2001 selama 5 hari. Peristiwa ini berlaku di beberapa kampung iaitu Kampung Medan, Kampung Gandhi, Kampung Lindungan , Kampung Datuk Harun, Taman Desa Ria dan sekitar Jalan Klang Lama. Sengketa ini merebak begitu cepat kerana kawasan ini merupakan kawasan setinggan berpuluh-puluh tahun tanpa pembelaan.
Pergaduhan turut merebak ke Petaling Jaya, Jalan Gasing, Kelana Jaya, Sungai Way, Bandar Sunway dan Puchong.



Peristiwa ini terjadi disebabkan oleh pergaduhan antara dua kumpulan bermula di Kampung Lindungan ekoran persediaan majlis perkahwinan dan majlis pengkebumian. Majlis perkahwinan itu diadakan di sebuah rumah orang Melayu. Sementara jiran Indianya mengadakan majlis pengkebumian.

Kemudian 200 orang turut sama dalam pergaduhan itu. Mereka dipercayai orang luar yang datang atau dibawa dari luar Kampung Medan. Peristiwa ini mendapat liputan CNN pada sebelah malamnya

Penduduk berada dalam keadaan ketakutan terutama pada waktu malam. Masyarakat India berwaspada dan bersiap-sedia sekiranya samseng Melayu datang menyerang mereka. Sebaliknya masyarakat Melayu di Kampung Medan sentiasa berkawal kalau-kalau samseng India dibawa masuk untuk menyerang mereka. Mereka tidak takut akan jiran-jiran mereka kerana mereka telah saling kenal-mengenali hampir 3 dekad. Samseng-samseng ini dikatakan datang dari luar.

Datuk Seri Dr Mohamed Khir Toyo selaku Menteri Besar Selangor ketika itu bertindak berkawal di kuil Hindu di Kampung Medan agar orang-orang Melayu tidak bertindak. Malahan beliau sendiri menasihati penduduk Melayu yang marah agar mereka mematuhi undang-undang negara.

Beberapa orang yang luka telah dihantar ke Unit Kecemasan di Hospital Universiti di Petaling Jaya, Selangor, Malaysia. Polis dan FRU telah bertugas dan berkawal di beberapa kampung dan taman sekitar Jalan Klang Lama.

Timbalan Ketua Polis Negara ketika itu ialah Datuk Mohamad Jamil Johari. 153 orang telah ditahan kerana berada dalam keadaan mencurigakan di tempat kejadian. 95 orang lelaki Melayu, 56 orang India dan 2 warga Indonesia. 37 orang telah dilaporkan cedera termasuk 34 India dan 3 Melayu. 98 senjata pelbagai jenis dan saiz terutama parang dan besi telah ditemui dan dirampas oleh polis yang membuat sekatan dan serbuan. Lain-lain senjata ialah boang buatan sendiri, pisau, pedang samurai, rantai besi, paip besi, kapal dan kayu.

Datuk Mohamed Jamil Johari turut menyatakan sebuah lori dan 2 buah motosikal telah dibakar. Beberapa buah bas dan van telah dirosakkan.
Datuk Seri S. Samy Vellu selaku pesiden MIC telah melawat mayat K. Muneiretham di Hospital Universiti. V. Segar, 34 dan A. Ganeson, 28 turut terbunuh.

Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia turut bertugas di Kampung Medan untuk memberi bantuan kecemasan dan bekalan makanan serta khemah. Rela dan St Johns Ambulance turut memberi perkhidmatan kecemasan dan kawalan keselamatan.

Antara punca lain yang dikatakan menjadi punca kepada berlakunya peristiwa ini ialah kemiskinan dimana wujudnya kawasan setinggan yang menghimpunkan satu bangsa yang menetap di kawasan yang sama serta timbulnya kesedaran bahawa bangsa mereka tertindas telah mendorong berlakunya peristiwa ini.

Selepas tragedi ini, kerajaan negeri Selangor telah mensasarkan Setinggan Sifar pada 2005 di Selangor. Kini kawasan perumahan lebih teratur. 97 % perumahyan baru setinggan telah diselesaikan. Tinggal 1000 keluarga belum pindah di Selangor.

Kerajaan juga telah mengambil pelbagai alternatif bagi mengelakkan perkara ini kembali berulang misalnya dengan mengadakan syarat pembelian rumah di kawasan perumahan dimana terdapat kuata untuk setiap kaum untuk membeli rumah di dlam sesuatu kawasan. Hal ini kerana keadaan ini mampu meningkatkan perpaduan,kesefahaman dan sebagainya jika masyarakat yang berbilang kaum ini dapat disatukan di suatu kawasan perumahan.

.

Sunday, April 12, 2009

Pemuda PAS Tegur Tindakan Ko Ming

SHAH ALAM - Pemuda Pas akan mengambil tindakan dengan menegur bekas Exco Kerajaan Negeri Perak, Nga Ko Ming yang menggunakan ayat al-Quran dengan dalam ceramahnya baru-baru ini. Timbalan Ketua Pemuda Pas, Nasruddin Hasan Tantawi berkata, teguran tersebut diberikan kepada Ko Ming kerana beliau tidak menyebut ayat-ayat al-Quran dengan betul.

“Dalam kes ini, kita mengakui bahawa beliau telah salah menyebut seperti mana yang sepatutnya, kita akan tegur beliau, tetapi sekurang-kurangnya pemimpin DAP itu ingin memetik ayat Al-Quran dan seolah-olah mengakui kebenaran kitab yang dibawa oleh Islam ini,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Beliau berkata, penggunaan ayat Al-Quran oleh masyarakat buka:n Islam bergantung kepada tujuan dan niat seseorang itu, bahkan orang Islam juga haram menggunakannya jika niat yang ditunjukkan tidak betul sebagaimana yang ditetapkan agama. :“Tetapi dalam kes ini, saya mempersoalkan kenapa Mufti Perak, Datuk Harunsani Zakaria tidak menegur ramai masyarakat Islam yang tidak menggunakan ajaran serta menyebut al-Quran dengan betul. :“Malah kerajaan di bawah pimpinan UMNO juga tidak menggunakan al-Quran sebagaimana panduannya, kenapa ini juga tidak ditegur,” katanya. :Menurutnya, isu ini hanya dimanipulasi dan dipergunakan pihak Barisan Nasional (BN) semata-mata untuk mendapatkan kepentingan politik khususnya dalam menghadapi tiga pilihan raya kecil hari ini.

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) pula menyelar tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Remis itu yang disifatkan sebagai biadab dan tidak menghormati sensitiviti masyarakat Islam. Pengarah Projek PPIM, Noor Nirwandy Mat Noordin berkata, al-Quran merupakan ayat suci masyarakat Islam yang tidak boleh dipermainkan sesuka hati oleh pihak-pihak yang berkepentingan. “PPIM memberi amaran bahawa umat Islam di negara ini akan mempertahankan al-Quran daripada dipersendakan dan dipermainkan oleh mereka yang bukan agama Islam. “Jangan cabar maruah umat Islam di negara ini kerana umat Islam sangat bertoleransi dan penyabar tetapi tidak berkompromi dengan mereka yang mencabar maruah agama,” katanya.

Sehubungan dengan itu, beliau berkata, PPIM memohon satu tindakan tegas diambil terhadap ADUN DAP ini atas tindakan yang dilihat boleh menimbulkan serta memprovokasi sentimen perkauman di negara ini.

p/s Teks yang diterima daripada Neuroll ByeZoerra Yathimee

"Orang Kita"



BUDAK MELAYU MURTAD
APA ERTI ISLAM JIKALAU SALIP BERMAHARALELA DI LEHER
MEMALUKAN BANGSA DAN AGAMA
DIA MERASAKAN DIRI DIA HEBAT DAN MEGAH DENGAN SALIP DI DADA…
MEMALUKAN MAK PAK AJA
MASYAALLAH ISH...ISH..ISH..
MACAMMANA NAK YAKINKAN AGAMA LAIN YANG AGAMA ISLAM NI SUCI SEDANGKAN UMATNYA SENDIRI MENGAGUNGKAN SALIP! NIE BUKAN SAJA BAGI MALU MAK PAK TAPI INI DAH MEMALUKAN ISLAM
DI DINDIN TERLEKAT KALIMAH ALLAH, DI DADA SALIP BERKUASA. NAUZUBILLAH ANAK SIAPAKAH INI?
MELAYU MACAM NI PATUT BAGI FREE AJE KAT ISRAEL BAGI TEMBAK ATAU PUN KASI SUMBAT BOM DALAM MULUT BIAR MELETUP BERKECAI
TAK ADA ORG KA YG NAK MENGAMBIL TINDAKAN ATAS KEJAHILANNYA?
WAHAI KAUM MELAYU BANGKITLAH TENTANG HABIS2AN..
YA ALLAH BERIKANLAH PETUNJUK DAN HIDAYAHMU KEPADANYA SUPAYA DIA INSAF SEBELUM AJAL TIBA,,
AMINNN.

Saturday, April 11, 2009

Salah sape??

petikan daripada blog tukar tiub :WUJUD SEMUKA MECD BANTU MELAYU - REAKSI BBPM-MELAYAU


Kerajaan diminta mewujudkan kembali Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) yang telah dimansuhkan bagi meneruskan agenda membela kaum bumiputera dengan berkesan.Ketua Umum Badan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Osman Abu Bakar berkata, wujud keluh kesah di kalangan masyarakat bumiputera terutama Melayu dengan ketiadaan sebuah kementerian yang khusus untuk menjaga kepentingan mereka.

kah kah kah…..

BETUL LAAA…

MANA KONTREKTOR BUMIPUTERA NAK CARI PROJEK… kah kah kah..kah kah kah….

TAK DAPAT PROJEL MACAM MANA NAK JUAL PROJEK….kah kah kah…woit….

BAGI LAAA PROJEK…

CAKAP KETUANAN MELAYU…. kah kah kah..woit…

SATU MALAYSIA NAK TAHU BILA ADA PROJEK… kah kah kah..


berdasarkan petikan diatas ...

apakah pandangan anda tentang orang melayu??

Adakah orang melayu hanya mengharap? mengemis bantuan ..mengemis harapan tanpa berusaha?

Salah siapa?



sudah terang lagi bersuluh..orang melayu kini hanya mengharapkan bantuan daripada kerajaan .. terlalu dimanja... mudah berpuas hati dengan ape yang ada.

Terlalu kecewa dan terasa di hati ini, apabila mendengar rintihan daripada kaum lain mendakwa mereka terinaya.. Kerajaan yang sedia ada sekarang hanya mementingkan hak keistimewaan orang melayu sehingga melupakan hak kaum lain di negara ini.

secara jujurnya, saya mengakui bahawa orang melayu terlalu dimanjai ..namum orang melayu yang mendapat pelbagai keistimewaan ini juga tanpa segan silu menjual maruah mereka.. menjual hak mereka..

pertualang melayu..

bak kata hang tuah" takan melayu hilang di dunia" mungkin akan menjadi igauwan semata. HAH...sudah berapa ramai peminpin melayu mengadai maruah? menerima rasuah??? sudah berapa banyak tanah rizab melayu menjadi milik kaum cina??? berapa ramai orang melayu jadi barua ??? guna nama untuk orang cina??? erm ...berapa ramai melayu yang tak menjual baja bantuan kerajaan???? berapa ramai melayu yang tidak putar belit petrol subsidi????

melayu!!! melayu!!!

itu nak... ini nak.. itu hak ..ini hak..

BAngunlah bangsaku sedarlah ..

hak kita cuma berape..janganlah berpuas hati pada yang sementara...

Dalam perlembagaan malaysia perkara 153 sahaja yang menjaga hak kita..sedarlah, kita sekarang makin mundur berbanding kaum lain.. apakah pecapaian ini menbanggakan kita??HAhhh.. orang kata melayu ne jangan dicabar.. orang melayu akan bersatu jika diganggu musuh...

tapi tak tahu lah nak cakap macam mane sekarang ne pun nak kata orang melayu bersatu .. tak jugak.. nak kata tak bersatu pun tak boleh..

susah -susah.. melayu era globalisasi sekarang ne macam -macam ada. . sekarang ne sebut ja melayu dah terbayang 3 parti : PAS,UMNO & PKR. erm nak kata ari- ari de pilihanraya tak jugak tapi setiap hari orang melayu canang agenda politik.. semuanya kena ikut agenda politik.. pendek kata.. semuanya politik .Nak makan kedai pun tgk dulu ne kedai orang ape? nak uruskan jenayah pun tengok dulu orang kita ker tak??




INI LA ORANG MELAYU..24 jam berpolitik jer kerjanya..

Tapi sampai bila kita hanya hebat berpolitik ? Sedangkan kaum lain berlumba-lumba mencari kekayaan kita hanya duduk di warung kopi mencanang , mengkritik peminpin tue tak bagus.. ha pemimpin ne molek???

erm .. fikir la sendiri.






Friday, April 10, 2009

"kahwin free part2"




Yang cakap tadi wat sentuhan terakhir tue ..sebenarnya cyril tengah make sure ayat, isi, ejaan dan format yang betul pada eseinya..tolong erk jangan salah faham (^_^)



Yang pasal pastikan setiap step ikuti plak.. sebenarnya saya sedang check part2 tugasan kumpulan disamping wat draf jawapan tok esei pendidikan dan masyarakat.





Ne la keadaan kami semasa masing2 sibuk membuat asigment yang bertimbun2..

Thursday, April 9, 2009

"kahwin free"



Erm cerita ini merupakan permintaan khas daripada nani ..yang gemar bergosip.. kisah ini tidak ade kena mengena dengan sesiapa tetapi yang yang terasa bertaubatlah... (^_^).

memandangkan kehidupan sebagai mahasiswa yang penuh dengan cabaran dan dugaan masa kini.. era globalisasi la kan..huu huhu.. ditambah pula dengan bidang pengajian yang memerlukan kami supaya sentisa peka terdapat isu semasa dan keadaan sekeliling telah memerangkap "AKU DAN DIA"
kami telah didapati bersalah kerana berdua-duaan di Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM pada waktu malam...

ketika ditangkap


keadaan kami ketika itu YA ALLAH berserabut..

dia sedang sibuk membuat sentuhan terakhir..

manakala aku pula sedang sibuk memastikan setiap step diikuti..


Ustazah NANi rongeng ..

telah berjaya mengesan tapak projek tersebut..

berkat sifat gosip dan rasa ingin tahu yang menbuak2..

beliau telah menerjah kami ..

" kamu didapat bersalah kerana berdua-dua tanpa ikatan yang sah"

Jam menunjukkan tepat jam 12.30 malam ..

kami masih lagi leka dan indah dibuai perasaan ..





OOOpSSS..

eeee
true story..

Sem ini adalah sem yang sangat mencabar keribawaaan kami sebagai seorang mahasiswa ..dah nama pun pelajar universiti mestilah tidak dapat lari dari pelbagai tugasan dan esei yang berlambak- lambak.. Sebagai student "komunikasi dan dasar awam " (hehehe top program di fakulti FSSK, UKM... dan mendapat ranking ke 150 Fakulti sains sosial terbaik di dunia.)

Jumlah asigment yang diterima pada sem ini ialah sebanyak 25 huhu.. separuh mati dibuatnyer.
Mujurlah dengan berkat sokongan daripada pelbagai pihak..khususnya rakan-rakan sekuliah serta sahabat-sahabat karib yang sentiasa memberi sokongan dan dorongan ..setiap asigment yang diterima telah berjaya disiapkan...dengan jayanyer..

Berbalik kepada cerita "kahwin free"..

sebenarnya kami telah dinasihat kan oleh banyak pihak kerana hobi kami yang gemar bertapa di koridor FSSK dari pagi hingga ke malam...untuk menyiapkan tugasan ..

Memandangkan kami menpunyai tabiat dan kelemahan tidak tahan godaan tilam dan bantal ..kami telah mengambil keputusan untuk menghabiskan setiap tugasan di fakulti dan bilik hanyalah tempat untuk tidur..

KENAPA FAKULTI ? BUKAN PTSL?

sejak dari tahun satu, semester satu ..

kami memang gemar menghabiskan masa di pusat sumber kolej..(KKM)

boleh dikatakan tiap-tiap malam.. dihabiskan bersama..online, study dan sebagainya..

disebabkan oleh .. masalah yang tidak dapat dielakkan

aku telah ditukarkan ( minta tukar kolej) ke kolej lain iaitu ZABA' yang sangat best!!
Study di PTSL adalah tempat yang kurang sesuai kerana keadaanya yang gelap dan sejuk serta sunyi memudahkan mata kami untuk tidur..HUHU..

Parking terbaik untuk tidur adalah di aras 3.. huhu.. 5 minit ja duduk dah leh tertidur..

itulah sebabnya.. kenapa kami memilih untuk bertapa di FSSK..


p/s - gambar- gambar untuk "Kahwin free" ne tidak dapat didownloadkan kerana masalah
teknikel harap bersabar yer.

Tuesday, April 7, 2009

kau yang ku sayang


Kasih sayang dan pengorbananmu. .
Tidak mampu ku balas dengan jutaan ringgit..
Tidak mampu ku tebus dengan intan dan belian..
Setiap permintaanku ..
Kau turuti…

Kau bina benteng kebahagian untukku..
Kau hapus setiap esak tangisku..
Kau umpama bayang-bayangku
Setiap langkahku kau ikuti

Bertapa gembira seorang anak
jika dibelai dan dibajai dengan kasih sayang..
Walau jauh dari mata..
Kasih sayangmu tetap terserah..

aku puas dimanjai dengan limpahan kasih sayangmu
aku senang dikawal dan menerima keputusanmu
aku merasainya sebagai kasih sayang
mungkin inilah nikmat sebuah kasih sayang

sebuah kasih sayang ..
yang sentiasa ku dambakan.
Dan aku mengerti..
Kau jua mendambakannya..

Aku tidak pernah menyesal ..
Menghabiskan zaman kanak-kanakku tanpamu
Kerna aku mengerti keadaanmu..
Aku jua merasai kesakitanmu..

Ku mohon padamu
YA ALLAh..
Kau kuatkanlah kasih sayang kami
Semoga kebahagian ini
Akan kekal selamanya..amin..

Saturday, April 4, 2009

Sabtu yang penuh cabaran

Pepagi buta
Ari ne awal giler bgun... bukak laptop, pe lagi online la baca paper.. bukak tag, facebook n so on.


Ar rasa macm lupa something ..lupa kejut lia, kemarin dah cakap ajak teman g kempem khidmat masyarakat yang abg sham wt..cal dia je tetiba dia letak fon ..erm mesti dah bgun ne..so kemas- kemas buku yang dah senget bengit tue..(bku aku mmg penuh 1 meja tau kan mcm ne hehehe..bg yang biasa g bilik ak la kalu xbetulkan ari2 erm alamat xlh letak barang la )
8.30 pagi
Dah siap !!! ready dah ne nk g mencari berita..hahhaha ape nk bawak ne ?kamera, buku, pen, tag, kunci n... ar helmet . baru ja nak melangkah kuar bilik fon bunyi....
aku: yup...
farah: ecah , ang off maxis erk?
aku : arrr..
farah: aku kat PD ne jom ar ak dah lame xjumpa ang...ak mai ne...
aku: farah sayang ak de prgram ne...( gan rasa penuh kecewanyer ak gtau dia ..sdh beb lama gler xjmpa dia).

dipendekan cita..


pas cita dan ckap lebih kurang .. aku letak fon takut lambat sampai sana (tasik cempaka baru semalam aku g usha tempat hehe tue pun 3 jam sesat ) t ak xsempat perasmian. aku pun memecut moto kesayangan ku yang dah agak buruk tapi amat berjasa. Sampai je kat KIY , terus aku naik g bilik lia ..hhehehe macam biasa hobi ak ,sebelum sampai bilik lia tue habis la bilik lain kena ketuk hahhaha.. terutama bilik 'biha c bdk kecik' dan bilik husna ..
Sampai je kat bilik lia .. ingat dia dah bersiap.. erm dia baru ja bangun...jam dah nak kul 9.oo ne . think positif semua on control..aku tgu lia mandi dan iron baju so time - time bosan tu ... terlintas kat hati aku pasal adik aku yang dah 2 minggu tak balas mesej n cal aku..selalu de ja lawak-lawak yang cerita-cerita terkini dari dia..minggu lepas aku de cal tapi xdak sape angkat.
arap sangat dia angkat...


Aku cal dan de orang jawab tapi lain tol suaranyer nak cakap xnk ne ..eeee. aku diam jer.. takut kalu crossline ke.. tapi dengar dia panggil kak..ar betul la ne. tapi suara lain ja..huhu sedih .. pas cakap gan dia ..aku cuba kuatkan diri..
9.15 pagi
kami bertolak ke tasik cempaka ..aku singgah isi minyak dulu kat shell risau kalu sesat lagi macam semalam 3 jam aku pusing-pusing kat seksyen 9, 11,12 n 13 ...macam nak menangis jer asyik sesat ja..aku tak biasa kuar sorang, jalan-jalan kat sini mane la ak tau.. yang aku tau metro, tesco, maidin, dan dengkil.
9.30 pagi
Dari jauh ak tengok waaa...bgus macam gempak jer..ramai orang, meriah. Berjaya la khidmat masyarakat kami ne.. tak sia-sia senior2 ak wat keja.. pusing punya pusing nak cari parking de la ..tapi betul-betul depan cermah politik..hehehe dalam ati ner nak dengar ceramah ne la.. macam best ye.. hehehe...

Masa aku sampai tue dah perasmian rasanya.. baru jer nak melangkah masuk ke kawasan khemah-khemah pameran ..de sorang senior ne panggil.
Senior: ecah!!! cini jap..
Aku: nape kak?
Senior: De kerja ? tolong pergi print .. perasmi tukar tolong erk
Aku : (aku pandang lia, lia pandang aku) ermm.. saya ade kerja ne kak, saya kena cover program ne untuk majalah Aspirasi.
Senior:Xpe nak ape? nanti kami boleh bagi..
Aku: nak gambar, laporan dan aktiviti, tapi kat mana nak print ne?? xtau kat sini.
Senior : ok , nanti wat resit. Ala pergi je mana-mana yang boleh print.
Aku: ermm..


Apa la nasib baru je sampai dah kena, lia siap bagi cadangan lagi lain kali datang cini pakai topeng senang orang tak kenal. Aku xkisah sangat bab-bab tolong menolong ne tapi nak cari kedai tu huhu aku mana tau nak tak nak abis seksyen 9 ,10,11 dan 13 aku pusing huhu.. kedai buku, alat tulis .. dan akhirnya jumpa jugak.


10.45 pagi
Aku sampai ..aku bagi kat ajk as tu, kak tue cakap bagi resit kat kak pakai cermin mata tue pas tu ambik duit..Aku bagi resit tapi kak tue xbagi duit, erm xpe la 1.50 jer aku halalkan..lupa lak nak gtau ..Program ne Kempen penjagaan haiwan peliharaan : let's pro & care "shower them with love and health"


kami daftar ..jawab soalan pas tue jalan-jalan kat tempat pameran..de la jumpa senior2, lec ...


aku sebenarnya geli gan kucing tapi nak tak nak kena ar pergi jugak ..lagipun ne kan program abg sham..macam tak adil kalu aku tak pergi sebab program abg amid dekat Kuala Selangor boleh pulak aku ikut..Lepak-lepak kat citu , de senior tegur Ecah!! aku pun erm.. senyum je la ..


Dalam banyak-banyak perkara , de la yang aku xdapat lupa:

1. Senior tue cakap selepas aku balik print , ar laporan nanti dia bagi , gambar ambik sendiri..huhu aku dah terlepas banyak benda kot.. time tue rasa menyesal giler mau je nak menitis aiq mata. TAk PE . Nanti ak mintak kat Tuan Haji.


2. Senior cakap ecah berlakon jadi kucing or anjing jap ..nak wt groming.. huhuhu aku senyum ja tapi dalam hati .. ya ALLAH.


3. Senior cakap aku binatang peliharaan ..dia siap pggl..ecah!! ecah!!! mai gan gaya pggl kucing.( aku senyum lagi,n aku wt balik pe dia buat dan pagl name dia)


Panas sangat tadi, mmg dahaga dan lapo tapi aku xdapat aiq dan nasi pun ...erm aku mesej abg sham , dia suruh g ambik tapi aku g kat khemah cakap nak aiq diorang wat xtau je .. xpe la. Jom lia beli ais krim.. sedih pun ade pas beli ais krim, kami lepak kat bawah pokok ru yang sangat rendang.. aku nekad xnak tunggu sampai abis dah..


Disebabkan kelaparan yang teramat sangat menguasai diri, kami ambik keputusan makan di KFC PKNS. Sebelum balik , kami pergi cari sapura automotif cari yer cari silap masuk jalan ..huhuh hailway dah xleh patah balik nak xnak teruskan jugak la dah hujan basah kujup... kuar kat kajang.. singgah kat hentian hantar buku tok fotokopi dan terus balik ... sejuk!!
Antaq lia balik , sampai jer bilik tukar baju tido penat sangat ,nak mandi pun xlarat kepada sakit sangat gan sesema lagi..


Bagun dari tidur, Pikir balik pa yang berlaku hari ne.. ati aku mula la nak sedih.. air mata pun mencurah-curah xnak berhenti...
Macam-macam pikir... sedih giler asyik kena jer..huhu...xpe la xlama jer lagi.






ni la adik angkat aku, zali nameyer.. yang aku cita tadi.. nape aku sedih dan cakap aku kena kuat? huhu... dia kemalangan 2 minggu lepas...bahu patah, tulang rusuk pun...



Bukan aku emo , tapi selalu dia deman or xlalu makan je dah mengadu kat aku, ne kemalangan dan patah aku leh lambat tau sedih giler.. katanyer bukan adik xnk gtau kak.. adik ari ne baru leh bernafas...(sebak je bunyinyer)..aku xtahan dengar ..

Nie la moto kesayangan dia, dia tiap ari jumaat balik kampung , ulang alik dengan moto tapi 2 mggu lepas dia terbabas kat hailwy ipoh...

Hari ini penuh cabaran bagi aku sebagai seorang manusia yang menpunyai perasaan.. bukan emo tapi ne la hakikat ati dan perasan aku.



Friday, April 3, 2009

cinta agung

CINTA...
sesuatu yang indah untuk diperkatakan
namum apakah erti cinta pada anda?


memikul segala tanggungjawab?


menjadi kaki dan tangan buat yang tersayang?




mengorbankan kebahagian untuknya?
cinta itu indah
cinta itu mendamaikan
cinta itu dadah
cinta itu ...


bangkitlah dari kabus kegelapan

cinta tidak pernah
menzalimi
namum manusialah
menzalimi diri sendiri