Monday, December 28, 2009

Aktiviti cuti semester2: meningkatan motivasi diri

sambungan daripada post terdahulu...
berada di rumah sendiri tidak semestinya aku harus bergoyang kaki .. pernah tak askar berhenti berlatih? xkan... macam tue la jugak anak bekas tentera.. mesti tak biarkan duduk diam ade saje benda yang telah diprogramkan.... jom kita tinjau aktiviti yang telah aku lalui ...

sila abaikan tarikh pada gambar.. lupa format date... ne adalah rumah baru yang abah aku baru buat untuk calon isteri ke 2 merangkap bakal mak tiri aku hahha..tak de la , gurau je.. nak buat rumah sewa jer.. 3 bilik 3 bilik air... untuk makluman semua abah aku ne dulu askar jurutera,umah ne buat sendiri yer.. salah seorang tenaga kerjanya adalah aku.. masa cuti ari tue aku tolang buat lantai rumah.. sapu cat... basuh cermin.. kemas peralatan tukang ..

berbakul-bakul mesin aku kutip dan simpan .. takut hilang, lagi pun rumah aku ne ari-ari ade orang kuar masuk.. tambah pulak abah aku ne tak suka barang dia bersepah.. semua kena susun ikut setnya.. macam nak giler cari pembuka grander...geram btul aku dengan adik aku suka letak merata-rata.


mesti tertanya-tanyakan nape gambar ne.. masa cuti hari tue duit PT memang dah habis.. duit simpanan aku lak tinggal seratus lebih ja.. jadi nak cari wang lebih aku dan adik aku mengambil upah menabur baja..berat setiap beg ne mencecah 20 - 30 kg .. hahaha aku tak kisah kerja teruk mahupun kotor... ape yang aku cari adalah rezeki yang halal... de dalam 6 relung bendang yang kami ambik upah.. upah bukan la mahal sangat.. tapi lepas la untuk beli hadiah wedding kawan2 aku.. dan berbelanja barang dapur sepanjang aku berada di rumah..



yang atas tadi baja campuran... yang ne baja biji... yang atas berat dia 20 kg.. ne lak 30 kg..

yang ne pulak baja garam... kegunaan untuk menuetralkan tanah dan memberi nutrien pada pokok padi..

baja- baja yang hendak di tabur harus dipastikan tidak berketul... supaya memudahkan kerja .. kalu berketul nanti tersangkut kat dalam mesin .. baja tak keluar dan kena buka enjin dan body mesin...perjalanan yang memakan masa 30 minit untuk ke bendang-bendang menyebabkan kami menggunakan moto dan "lori tarik"aka sebuah kotak kayu yang besar yang menpunyai 2 roda dan ditarik oleh motosikal .. macam yang digunakan kat ladang-ladang kelapa sawit untuk mengangkut buah.. haha memang la orang akan pandang semacam bila tengok aku.. tapi aku tak peduli aku cari rezeki yang halal...


heppp.... hahhaha.. ishh koboi ne tak de kuda ker???..

macam biasa la . . kali ne kami buat kenuri korban lagi.. dekat umah tok.. besar tak lembu ne.. masa bawak turun dari lori 2 kali dia tendang tuan dia.. hahha.. marah kot jual dia..
garang giler.. aku ditugaskan supaya memandikan lembu nie.. huhu berape kali dia nk sepak.. ape lagi aku simpan jer air 3 timba pas tue ..lari...

tengok la tiang elektrik tue.. kuat giler dia..tgk la berape ramai yang kena tarik tali untuk menjatuhkan dia...


bila dah sampai masanya... sabar... jauh tak aku tangkap gambar.. bukan ape nak mengelakkan daripada aku sebut perkataan kesian...


saat untuk melapah .. tarik.. tarik...

cuba kira cukup tak empat ? haha sekarang ne proses untuk menimbang sekilo seorang.. tapi kami cuma edarkan 1 paha jer yang lain .. dimasak dan dijadikan juadah jamuan pada keesokan hari.. malam tue pulak kami adakan .. tahlil.. marhaban dan berzanji..




erm ne pulak .. kawan aku dari tadika yang sedang bertungkus lumus menyiapkan adiah tok reunion kitaorang... lepak di rumah aku hingga mencecah angka 1 pagi..

maka inilah hasilnya...


antara aktiviti yang kami lakukan...
hahha gambar diatas adalah rakan aku dari sekolah rendah..

ne pula muka2.. yang sempat aku rakamkan... ikut perancangan dalam 20 lebih dapat turun peneng tapi berbagai masalah dan salah paham tarikh ... menyebabkan tak ramai yang datang... kuantiti tak penting .. ape yang penting adalah kualiti!!!

ok cukup la untuk post kali ne.. nantikan sambungan aktiviti cuti semester3 ...nanti.. tungggu!!

Monday, December 21, 2009

Aktiviti cuti semester : siri memantapkan kemahiran memasak

alhamdulliah ... bertemu lagi di semester 2 2009/2010... Assalamualaikum... pembuka bicara buat teman2 seperjuangan.. terlalu banyak pertanyaan tentang aktivitiku semasa cuti nan lalu..
untuk tatapan semua ku coret serta lampirankan gambar2 yang bisa menbicarakan segalanya...

adui sabar yer... terformal lak (-@).. terlebih dahulu sila abaikan tarikh dan masa pada gambar2 tersebut.. terlupa format tarikh ...



gulai ikan duri... sedap la jugak sebab ne aku masak di umah tok untuk makan tengah hari dan malam


cendawan goreng berempah... ne permintaan adik .. sedap jugak makan panas2 waktu petang tapi kena pastikan cendawan ne ranggup.. sebenarnya ini la perniagaan yang aku dan sepupu aku lakukan semasa tunggu result STPM dulu.. berniaga cendawan goreng dan cendawan segar di pasar- pasar malam .. alhamdulilah sehari kami leh dapat RM 100 .. bukan ape rasa rugi sangat bila ladang cendawan sepupu hasilnya di jual pada orang tengah sekilo cuma RM 8 tapi bila dijual secara terus hampir RM 14- 16.



nie pula cik Ketam.. ne ketam yang aku rebus tok dapatkan air ketam .. nak wat mee bandung.. huhu tapi disebabkan kenakalan aku yang semakin melampu pas rebus cik ketam, aku keluar g umah tok bila balik jer umah tengok2 mak aku dah siapkan kuahnya.. ape lagi aku just masukkan ketam dan makan...


ne pulak bola-bola api... bukan la ne cekodok yang tak berapa bulat hasil tangan aku .. untuk minum petang.. baru belajar kena komen jer gan mak dan adik2 katanya tak bulat la... xpandai...sabar jer la tapi diorang makan sampai lincin...tok aku cakap xbulat pun tak pe katanya nanti masuk perut jugak...



kuih siput.. mak aku yang ajar buat... ne satu bancuhan jer.. wat makan- makan bila tengok Tv or untuk tetamu yang datang umah.. lama tau nk wat sebab mak aku ne nak siput2 ne sama saiz.. rasanya hampir 3 jam baru siap buat kuih nie..






ne pulak maruku.. memang aku suka wat maruku .. setakat 5 minggu bercuti dah 3 kali aku buat maruku.. rasanya dah 4 kilo... kejap jer abis... ari2 makan... 1 malam 2 pinggan antar umah tok .. kitaorang jadikan makanan ringan sambil lepak2 ... best sebab hampir semua sepupu ade... almaklum musim cuti ne...



ne pulak kuih kegemaran mak aku... kuih rotan... ne kena pastikan gula n kapur cukup kalu x terlalu keras la tak ranggup nanti... ne pun wat makanan ringan kat umah aku.. dulu mak aku cakap mak aku wat kuih ne untuk di jual.. masa susah dulu la...


ne makanan kegemaran aku ikan sepat masak cabai... hahaha disebabkan kejahatan yang menguasai diri dan ketakutan yang memuncak andai tak dapat makan masak cabai .. aku dapat 1 idea menarik dimana aku masak ikan sepat dan belut sekali dalam masak cabai ne.. haha .. memang puas aku makan tak merebut2 ... disebabkan de yang tak lalu dan geli belut lauk nie tak disentuh diorang maka selamatlah ... (^-2)



ini pulak gulai ikan puyu...sedap tau!! aku suka wat gulai ikan puyu dengan timun tua... sangat sedap... ikan -ikan ini ditangkap di kolam abah aku.. haha... bila abah aku tak de jer.. ape la .. aku pun gi la .. wat ape patut.. top2 tengah hari tue berlaukkan gulai puyu la...




siakap masak kicap... ape yang penting mesti hitam ..


masak lomak kotem ..haaaa... sodep ne... jang oh jang...


ne pulak insan- insan tersayang yang menjadi pelanggan setia masakanku... tiada ape yang lebih menggembirakan bila melihat mereka makan sehingga lincin.. uuu...


aku abiskan 7 kilo gula dan 6 kilo tepung untuk aktiviti makan- memakan ne... hahha....