Thursday, March 11, 2010

8 langkah mengatasi kemarahan

1. Sebelum melepaskan kemarahan,cuba berfikir, apakah kemarahan anda akan berterusan dalam masa yang panjang atau hanya bersifat sementara.Persoalan ini memberi anda ruang untuk berfikir secara rasional tanpa melibatkan emosi semata-mata dan jika anda mendapat jawapannya lebih tenang dan mampu mengawal kemarahan anda.

2 Fikirkan sejenak kesan buruk jika anda melepaskan kemarahan anda. Apakah tindakan anda melepaskan kemarahan anda meninggalkan kesan negatif yang lebih panjang daripada kemarahan anda. Jika benar lebih baik anda bertenang, dan andainya kemarahan anda melibatkan perkara yang kecil lebih baik lupakan saja.

3 Ketika marah cuba letakkan diri anda sebagai diri orang yang anda marahi. Fikirkan tentang jasa dan kebaikan yang pernah dilakukannya terhadap anda. Contohnya, jika anda berasa marah kerana ditugaskan melakukan kerja orang lain, fikir secara rasional, bahawa dia juga berada dalam keadaan sedemikian.

4 Fikirkan, apakah anda diperlakukan sedemikian kerana anda dianiaya atau ia memang kesalahan anda atau dilakukan dengan tidak sengaja. Sebagai contoh, jika tugasan anda tidak diterima oleh ketua, fikir semula, apakah ia disebabkan kecuaian dan kelemahan anda atau anda sengaja dianiaya.

5 Ketika kemarahan anda sedang memuncak,cuba buat kiraan 1 hingga 10 dalam hati dalam keadaan tenang tanpa berkata apa-apa, walaupun kaedah ini tidak membantu anda memadam kemarahan serta-merta tetapi sekurang-kurangnya ia dapat meredakan tekanan dan kemarahan itu.

6 Ketika marah, pejamkan mata anda dan bayangkan anda sedang berada di sebuah pulau percutian yang istimewa bersama yang tercinta. Jika keadaan tidak mengizinkan anda memejamkan mata, cukuplah dengan hanya membawa fikiran merawang jauh ke sana. Kaedah ini amat berkesan untuk memberi ketenangan dan mengurangkan rasa marah anda.

7 Antara cara yang paling mudah ialah dengan menumpukan perhatian pada teknik pernafasan anda. Fokus cara pernafasan anda dengan memastikan nafas ditarik perlahan dan disedut sedalam-dalamnya. Dengan bunyi pernafasan anda dan nikmati pergerakan keluar masuk udara yang amat nyaman dan menenangkan perasaan.

8 Jika cara di atas belum dapat mengurangkan rasa kemarahan, anda boleh meluahkan perasaan pada suami atau isteri, saudara-mara, teman-teman atau pakar kaunseling agar anda tidak di belenggu dengan kemarahan sendiri.



p/s : sekadar bingkisan yang ingin dikongsi bersama,
menyimpan kemarahan dan mengelak berhadapan dengan "permasalahan "
mungkin terapi yang sangat berguna untuk semua..
dengan cara itu,.. insyaAllah segala kemarahan akan hilang dari ingatan
dan akhirnya kehidupan berkualiti dikongsi bersama..(^_^)v

Tuesday, March 9, 2010

Mengira detik...

Hari ne genaplah lagi 50 hari je berada di UKM
sedih gilerr....

asigment baru berape ja siap.
banyak lagi yang perlu disiapkan
survei dah kutip...
tinggal bab 3 jer lagi yang belum disiapkan
alhamdulilah segalanya berjalan lancar

cuma kini,
perlu lebih bersemangat
dan bijak mengatur masa
masih banyak tugasan yang perlu disiapkan..

Caiyok!!!! caiyok!!!!!

Wednesday, March 3, 2010

kesibukkan melanda kini

maaf dah lame sangat tak update blog..
sekarang ne sangat sibuk dengan kertas projek, kempen, advokasi , asgmnt dan sebagainya..
alhmdullh kini , keadaan kesibukan kian terkawal..
mula2 sibuk gan kertas projek n pada masa yang sama de prgrm anak negeri ..


survei baru jer diedarkan di kementerian Pengajian Tinggi..
harap2 jumaat ne dapat kutip semua soalan servei..
susah jugak bila kaji setiap bahagian kat KPT tue..

selagi tak siapkan kertas projek ..selagi tue la ..otak serabut
asigment lak terbengkai buat sekerat jalan jer ekoran kecelaruan otak huhu..
tekanan yang melanda diri
kadangkala menyebabkan kegagalan otak untuk berfikir ..
asal nak wat asgmnt .. haha ayat xleh nak pikir ..isu lak terkunci mati .

bahana tekanan..
mujurlah kadangkala senyuman hadir sebagai penyeri
kelakar dan gelak tawa kian menjadi2 .. haha :)
lov it very much ..