Aktiviti cuti semester : siri memantapkan kemahiran memasak

alhamdulliah ... bertemu lagi di semester 2 2009/2010... Assalamualaikum... pembuka bicara buat teman2 seperjuangan.. terlalu banyak pertanyaan tentang aktivitiku semasa cuti nan lalu..
untuk tatapan semua ku coret serta lampirankan gambar2 yang bisa menbicarakan segalanya...

adui sabar yer... terformal lak (-@).. terlebih dahulu sila abaikan tarikh dan masa pada gambar2 tersebut.. terlupa format tarikh ...



gulai ikan duri... sedap la jugak sebab ne aku masak di umah tok untuk makan tengah hari dan malam


cendawan goreng berempah... ne permintaan adik .. sedap jugak makan panas2 waktu petang tapi kena pastikan cendawan ne ranggup.. sebenarnya ini la perniagaan yang aku dan sepupu aku lakukan semasa tunggu result STPM dulu.. berniaga cendawan goreng dan cendawan segar di pasar- pasar malam .. alhamdulilah sehari kami leh dapat RM 100 .. bukan ape rasa rugi sangat bila ladang cendawan sepupu hasilnya di jual pada orang tengah sekilo cuma RM 8 tapi bila dijual secara terus hampir RM 14- 16.



nie pula cik Ketam.. ne ketam yang aku rebus tok dapatkan air ketam .. nak wat mee bandung.. huhu tapi disebabkan kenakalan aku yang semakin melampu pas rebus cik ketam, aku keluar g umah tok bila balik jer umah tengok2 mak aku dah siapkan kuahnya.. ape lagi aku just masukkan ketam dan makan...


ne pulak bola-bola api... bukan la ne cekodok yang tak berapa bulat hasil tangan aku .. untuk minum petang.. baru belajar kena komen jer gan mak dan adik2 katanya tak bulat la... xpandai...sabar jer la tapi diorang makan sampai lincin...tok aku cakap xbulat pun tak pe katanya nanti masuk perut jugak...



kuih siput.. mak aku yang ajar buat... ne satu bancuhan jer.. wat makan- makan bila tengok Tv or untuk tetamu yang datang umah.. lama tau nk wat sebab mak aku ne nak siput2 ne sama saiz.. rasanya hampir 3 jam baru siap buat kuih nie..






ne pulak maruku.. memang aku suka wat maruku .. setakat 5 minggu bercuti dah 3 kali aku buat maruku.. rasanya dah 4 kilo... kejap jer abis... ari2 makan... 1 malam 2 pinggan antar umah tok .. kitaorang jadikan makanan ringan sambil lepak2 ... best sebab hampir semua sepupu ade... almaklum musim cuti ne...



ne pulak kuih kegemaran mak aku... kuih rotan... ne kena pastikan gula n kapur cukup kalu x terlalu keras la tak ranggup nanti... ne pun wat makanan ringan kat umah aku.. dulu mak aku cakap mak aku wat kuih ne untuk di jual.. masa susah dulu la...


ne makanan kegemaran aku ikan sepat masak cabai... hahaha disebabkan kejahatan yang menguasai diri dan ketakutan yang memuncak andai tak dapat makan masak cabai .. aku dapat 1 idea menarik dimana aku masak ikan sepat dan belut sekali dalam masak cabai ne.. haha .. memang puas aku makan tak merebut2 ... disebabkan de yang tak lalu dan geli belut lauk nie tak disentuh diorang maka selamatlah ... (^-2)



ini pulak gulai ikan puyu...sedap tau!! aku suka wat gulai ikan puyu dengan timun tua... sangat sedap... ikan -ikan ini ditangkap di kolam abah aku.. haha... bila abah aku tak de jer.. ape la .. aku pun gi la .. wat ape patut.. top2 tengah hari tue berlaukkan gulai puyu la...




siakap masak kicap... ape yang penting mesti hitam ..


masak lomak kotem ..haaaa... sodep ne... jang oh jang...


ne pulak insan- insan tersayang yang menjadi pelanggan setia masakanku... tiada ape yang lebih menggembirakan bila melihat mereka makan sehingga lincin.. uuu...


aku abiskan 7 kilo gula dan 6 kilo tepung untuk aktiviti makan- memakan ne... hahha....

Comments

Ashsikin Aisyah said…
buat aku lapar..nak ketammmm tu!!!~~~

@_@

Popular posts from this blog

mengimbas memori ..

Penemuan tergempar

sepi seorang perindu