Monday, December 28, 2009

Aktiviti cuti semester2: meningkatan motivasi diri

sambungan daripada post terdahulu...
berada di rumah sendiri tidak semestinya aku harus bergoyang kaki .. pernah tak askar berhenti berlatih? xkan... macam tue la jugak anak bekas tentera.. mesti tak biarkan duduk diam ade saje benda yang telah diprogramkan.... jom kita tinjau aktiviti yang telah aku lalui ...

sila abaikan tarikh pada gambar.. lupa format date... ne adalah rumah baru yang abah aku baru buat untuk calon isteri ke 2 merangkap bakal mak tiri aku hahha..tak de la , gurau je.. nak buat rumah sewa jer.. 3 bilik 3 bilik air... untuk makluman semua abah aku ne dulu askar jurutera,umah ne buat sendiri yer.. salah seorang tenaga kerjanya adalah aku.. masa cuti ari tue aku tolang buat lantai rumah.. sapu cat... basuh cermin.. kemas peralatan tukang ..

berbakul-bakul mesin aku kutip dan simpan .. takut hilang, lagi pun rumah aku ne ari-ari ade orang kuar masuk.. tambah pulak abah aku ne tak suka barang dia bersepah.. semua kena susun ikut setnya.. macam nak giler cari pembuka grander...geram btul aku dengan adik aku suka letak merata-rata.


mesti tertanya-tanyakan nape gambar ne.. masa cuti hari tue duit PT memang dah habis.. duit simpanan aku lak tinggal seratus lebih ja.. jadi nak cari wang lebih aku dan adik aku mengambil upah menabur baja..berat setiap beg ne mencecah 20 - 30 kg .. hahaha aku tak kisah kerja teruk mahupun kotor... ape yang aku cari adalah rezeki yang halal... de dalam 6 relung bendang yang kami ambik upah.. upah bukan la mahal sangat.. tapi lepas la untuk beli hadiah wedding kawan2 aku.. dan berbelanja barang dapur sepanjang aku berada di rumah..



yang atas tadi baja campuran... yang ne baja biji... yang atas berat dia 20 kg.. ne lak 30 kg..

yang ne pulak baja garam... kegunaan untuk menuetralkan tanah dan memberi nutrien pada pokok padi..

baja- baja yang hendak di tabur harus dipastikan tidak berketul... supaya memudahkan kerja .. kalu berketul nanti tersangkut kat dalam mesin .. baja tak keluar dan kena buka enjin dan body mesin...perjalanan yang memakan masa 30 minit untuk ke bendang-bendang menyebabkan kami menggunakan moto dan "lori tarik"aka sebuah kotak kayu yang besar yang menpunyai 2 roda dan ditarik oleh motosikal .. macam yang digunakan kat ladang-ladang kelapa sawit untuk mengangkut buah.. haha memang la orang akan pandang semacam bila tengok aku.. tapi aku tak peduli aku cari rezeki yang halal...


heppp.... hahhaha.. ishh koboi ne tak de kuda ker???..

macam biasa la . . kali ne kami buat kenuri korban lagi.. dekat umah tok.. besar tak lembu ne.. masa bawak turun dari lori 2 kali dia tendang tuan dia.. hahha.. marah kot jual dia..
garang giler.. aku ditugaskan supaya memandikan lembu nie.. huhu berape kali dia nk sepak.. ape lagi aku simpan jer air 3 timba pas tue ..lari...

tengok la tiang elektrik tue.. kuat giler dia..tgk la berape ramai yang kena tarik tali untuk menjatuhkan dia...


bila dah sampai masanya... sabar... jauh tak aku tangkap gambar.. bukan ape nak mengelakkan daripada aku sebut perkataan kesian...


saat untuk melapah .. tarik.. tarik...

cuba kira cukup tak empat ? haha sekarang ne proses untuk menimbang sekilo seorang.. tapi kami cuma edarkan 1 paha jer yang lain .. dimasak dan dijadikan juadah jamuan pada keesokan hari.. malam tue pulak kami adakan .. tahlil.. marhaban dan berzanji..




erm ne pulak .. kawan aku dari tadika yang sedang bertungkus lumus menyiapkan adiah tok reunion kitaorang... lepak di rumah aku hingga mencecah angka 1 pagi..

maka inilah hasilnya...


antara aktiviti yang kami lakukan...
hahha gambar diatas adalah rakan aku dari sekolah rendah..

ne pula muka2.. yang sempat aku rakamkan... ikut perancangan dalam 20 lebih dapat turun peneng tapi berbagai masalah dan salah paham tarikh ... menyebabkan tak ramai yang datang... kuantiti tak penting .. ape yang penting adalah kualiti!!!

ok cukup la untuk post kali ne.. nantikan sambungan aktiviti cuti semester3 ...nanti.. tungggu!!

Monday, December 21, 2009

Aktiviti cuti semester : siri memantapkan kemahiran memasak

alhamdulliah ... bertemu lagi di semester 2 2009/2010... Assalamualaikum... pembuka bicara buat teman2 seperjuangan.. terlalu banyak pertanyaan tentang aktivitiku semasa cuti nan lalu..
untuk tatapan semua ku coret serta lampirankan gambar2 yang bisa menbicarakan segalanya...

adui sabar yer... terformal lak (-@).. terlebih dahulu sila abaikan tarikh dan masa pada gambar2 tersebut.. terlupa format tarikh ...



gulai ikan duri... sedap la jugak sebab ne aku masak di umah tok untuk makan tengah hari dan malam


cendawan goreng berempah... ne permintaan adik .. sedap jugak makan panas2 waktu petang tapi kena pastikan cendawan ne ranggup.. sebenarnya ini la perniagaan yang aku dan sepupu aku lakukan semasa tunggu result STPM dulu.. berniaga cendawan goreng dan cendawan segar di pasar- pasar malam .. alhamdulilah sehari kami leh dapat RM 100 .. bukan ape rasa rugi sangat bila ladang cendawan sepupu hasilnya di jual pada orang tengah sekilo cuma RM 8 tapi bila dijual secara terus hampir RM 14- 16.



nie pula cik Ketam.. ne ketam yang aku rebus tok dapatkan air ketam .. nak wat mee bandung.. huhu tapi disebabkan kenakalan aku yang semakin melampu pas rebus cik ketam, aku keluar g umah tok bila balik jer umah tengok2 mak aku dah siapkan kuahnya.. ape lagi aku just masukkan ketam dan makan...


ne pulak bola-bola api... bukan la ne cekodok yang tak berapa bulat hasil tangan aku .. untuk minum petang.. baru belajar kena komen jer gan mak dan adik2 katanya tak bulat la... xpandai...sabar jer la tapi diorang makan sampai lincin...tok aku cakap xbulat pun tak pe katanya nanti masuk perut jugak...



kuih siput.. mak aku yang ajar buat... ne satu bancuhan jer.. wat makan- makan bila tengok Tv or untuk tetamu yang datang umah.. lama tau nk wat sebab mak aku ne nak siput2 ne sama saiz.. rasanya hampir 3 jam baru siap buat kuih nie..






ne pulak maruku.. memang aku suka wat maruku .. setakat 5 minggu bercuti dah 3 kali aku buat maruku.. rasanya dah 4 kilo... kejap jer abis... ari2 makan... 1 malam 2 pinggan antar umah tok .. kitaorang jadikan makanan ringan sambil lepak2 ... best sebab hampir semua sepupu ade... almaklum musim cuti ne...



ne pulak kuih kegemaran mak aku... kuih rotan... ne kena pastikan gula n kapur cukup kalu x terlalu keras la tak ranggup nanti... ne pun wat makanan ringan kat umah aku.. dulu mak aku cakap mak aku wat kuih ne untuk di jual.. masa susah dulu la...


ne makanan kegemaran aku ikan sepat masak cabai... hahaha disebabkan kejahatan yang menguasai diri dan ketakutan yang memuncak andai tak dapat makan masak cabai .. aku dapat 1 idea menarik dimana aku masak ikan sepat dan belut sekali dalam masak cabai ne.. haha .. memang puas aku makan tak merebut2 ... disebabkan de yang tak lalu dan geli belut lauk nie tak disentuh diorang maka selamatlah ... (^-2)



ini pulak gulai ikan puyu...sedap tau!! aku suka wat gulai ikan puyu dengan timun tua... sangat sedap... ikan -ikan ini ditangkap di kolam abah aku.. haha... bila abah aku tak de jer.. ape la .. aku pun gi la .. wat ape patut.. top2 tengah hari tue berlaukkan gulai puyu la...




siakap masak kicap... ape yang penting mesti hitam ..


masak lomak kotem ..haaaa... sodep ne... jang oh jang...


ne pulak insan- insan tersayang yang menjadi pelanggan setia masakanku... tiada ape yang lebih menggembirakan bila melihat mereka makan sehingga lincin.. uuu...


aku abiskan 7 kilo gula dan 6 kilo tepung untuk aktiviti makan- memakan ne... hahha....

Thursday, November 12, 2009

berakhirnya semester 5..

Peperiksaan merupakan penamat bagi setiap semester..pada kali ini, dah berakhirlah semester, enam subjek telah berjaya ku selesaikan .. sempurna atau tidak sukar untuk aku nyatakan.. namun ade cerita yang ingin ku kongsi bersama..



Exam pertama, dah menyebabkan aku termangu seketika soalan yang tak dapat ku lupakan ... berikan penyataan umum bagi Dasar Sosial... 6 markah.. buat pertama kalinya aku tidak menjawab soalan... Exam-exam seterusnya Alhamdulilah... namun perkara baru yang terjadi ialah pada exam keempatku apabila jiran sebelah ketika di dewan exam ditangkap meniru.. hehe al-maklumlah pertama kali tengok peristiwa macam ne.. boleh pulak aku berhenti menjawab dan jadi pemerhati setia.. haha



masa tengah jawab exam Prinsip pengurusan Organisasi , ari tu.. hairan aku dibuatnya ... mau tak nyer pencil 2B aku yang aku guna tue...eee malap ...ingat mata aku yang problem tapi rupanya .. sah pencil yang problem...



aku bawak 3 btang pencil 2B ..so aku tukar pencil lain.. sama gak... heran tol... malam sebelumnya aku guna ok jer main conteng-conteng... rasanya 5 batang tapi aku bawa 3 batang jer.. pas 2 aku check pencil tue .. adui silap bawak pencil huhu 'danau ukm' 'hostel Melaka' adui mane boleh guna pencil2 ne... eee boleh aku berhenti menjawab dan termenung... baru aku teringat rupa-rupanya .. aku wat pencil tue jadi pencucuk sanggul masa study..
pelik tapi benar.. ini la kenyataan yang benar-benar terjadi huhu tak patut betul... boleh tersilap bwak pencil lak.. benda dah terjadi ..jadi aku guna jugak pencil tue tapi kena ulang hitamkan berkali-kali la...kena berubah dah ne sem depan ..dah tak leh sanggulkan rambut guna pencil huhu...Berubah!!!!


ape-ape pun dah tak sabar nak balik ne sekarang dah pukul 10.54.. bas aku jap g kul 3.3o petang.. kul 12.20 nanti abang aku akan tolong hantarkan ke KTM.. agenda balik kampung nanti
  • ke karnival kerjaya pada 15.11.2009 ..9.30 pagi
  • prepare barang untuk kenuri hari aya ke2
  • mencari lembu korban
  • membuat 150 batang bunga telur
  • menyiapkan ayaman tudung saji yang tergendala sem lepas.. ( baru siap 4 tudung .. de lagi 4 yang belum dianyam..)
  • kembali merempitkan diri dengan KEMAS
  • kembali berkhidmat tok sekolah tercinta... melukis dan mewarna mural
  • reunion...
  • dan sebagainya yang tak dapat di ceritakan dengan lebih detail..
selamat tinggal blog ku .. kita akan bersua lagi 5 minggu dari sekarang dengan cerita -cerita yang lebih menarik.. semoga perjalananku selamat...amin..

untuk para sahabat selamat bercuti dan semoga hari-hari indah bersama keluarga kali ini akan menjadi sangat bernilai.. almaklum.. sem depan dan kena praktikal.. tak bercuti la yer..sabar yer.. hehhe

Tuesday, November 10, 2009

Penemuan tergempar


sekadar gambar hiasan

Hari ne .. saya kemas - kemas buku .. tertiba gatal tangan nak mengemas buku - buku ..walaupun saya ade lagi satu exam .. ini disebabkan jangkitan daripada pza dan ikin la ne dah siap kemas2 barang... eeee tension tengok diorang tue dah siap simpan separuh barang-barang dalam stor..

masa kemas2 buku tue.. saya rasa nak imbas balik buku lama.. erm da buku masa saya tingkatan 5.. buku biodata.. cover buku tue jeansnyer kulit ..(+_2) siap de kocek.. saya tengok2 la ucapan kawan-kawan kelas dulu...

macam-macam de... sajak la, dan ucapan.. pas abis baca...saya pun tengok kat kocek tue .. haaa de satu cebisan kertas yang berlipat ... nak tau ape ? jap yer..


Akum..


Aisyah ...
mukamu comel bak kucing parsi..

pipimu tembam ibarat bluehyppo...
rambutmu panjang seperti kuda...
hitam berkilat tak pernah sikat...
kulitmu bersih bak buah delima...
badanmu montok dan seksi...


abg sayang kamu....




adui...dah berape tahun baru saya terjumpa surat yang tah ape- ape ne... adakah ini satu penghinaan , gurauan or kenakalan sahabat-sahabatku.. yang tak tahan tue macam kucing parsi dan bluehyppo... adui sape punya kerja la...

( dua tiga minggu lepas..dah pernah tunjuk kat kekewan ari tue tanya pendapat tapi diorang gelak jer baca huhu..)


masalahnya macam ne nak detect dah bertahun nyer surat ne......eee geram pun de gak.. tapi bila baca nk pecah perut saya gelak .. hahaha lawak2..agaknya andaikata la kalu surat ne saya terjumpa time tue.. pasti dah kecoh 1 kelas saya cari sape punya kerja kan... siap cek semua tulisan kekawan...

p/s: kalu korang dapat surat macam ne .. agaknya ape yang akan korang lakukan?
ape pendapat korang tentang surat ne?

Monday, November 9, 2009

sAYA TAK SENGAJa


Assalamualaikum....

hari ne ari yang sangat indah buat diriku...
adusss (ape kes ne ayat jiwang bangat.)
semenjak dua tiga arine.. tak lena tidurku dibuatnya.. macam pagi tadi .. kul 4 pagi baru dapat tido mujurlah exam 12.11.2009.. kakadang kala lepas subuh baru tidur..macam -macam ku pikirkan..

pepagi lagi ... aku dah mengembara ke seluruh perusuk kajang dan bangi... ( agak le kan... hentian kajang & PKNS & TNB & DLL ) mencari insan-insan yang sangat baik hati menjawabkan soalan survei .. huhu macam-macam ragam manusia .. ade yang mintak hadiah, ade yang mintak no fon dan sebagainya...

antara yang paling .. baik kerjasamanya... nak puji la cikit nie.. TNB cawangan Bandar Baru Bangi..

disebabkan terlalu letih.. hehe aku tertido la dengan tidak sengaja di hadapan Laptop... huhu bila aku terjaga jer uuuu ... ak dah nk gelak bila baca masej kat Facebook .. huhu..

La mana pulak .. adik aku ne....

huhu nampak sangat teruk.. kejap online kejap ilang... itulah rutin aku semenjak 2 menjak ne secara xsengaja.. hahha.. maaf ye saya tak sengaja.. rasa bersalah lak sebab abang aku ne nun jauh di Sabah.. baru- baru ne ja baru dapat contact itu pun dia dapat yang cari aku..terkejut jugak pas ampir 1 tahun setengah...

mujurlah ari ne semua survei2 dah diserahkan.. dah selesai tugas, pas ne kena start study dah untuk paper last... mintak maaf yer sebab sekarang ne saya asyik tertido jer.. dah xrupa orang malam berjaga siang lak asyik tertido .. huhu...

maafnyer kepada sesiapa yang mengalami nasib yang sama.. ym ker,sms ker,fb ker yang tertiba ilang tue maaf yer..SAYA TAK SENGAJA...

Sunday, November 8, 2009

mengimbas memori ..

video



kakadangkala...
walaupun bertapa teguh dan kukuhnya kita menpertahankan sesuatu..
namum bila tiba masanya....

kita harus menbiarkan...
takdir yang menentukan......
kakadang kala...

kita tak pasti dengan ape perasaan kita..
namun selepas berbulan ..
bertahun baru kita sedar...
bertapa kita menyanyanginya...

namun..
pada waktu itu..
adakah kita akan menperolehinya semula??


Friday, November 6, 2009

sepi seorang perindu





ketika kami berkumpul selepas magrib.. makan bersama-sama... untungkan bila semua saudara duduk bersebelahan sahaja..huhu rindunya..




abah dan mak.. di belakang rumah




boh roti .. pizza yang akan mak buatkan tiap kali aku pulang...





tok dan daus yang menjadi penunggu setiaku tiap kali berita kepulanganku mereka ketahui...
disini la mereka duduk... tunggu tiap kali aku sampai ..




hamster yang seminggu sekali aku mandikan...de 3 ekor.. baru-baru ne bertambah lagi 7 ekor..



mickey n my dear... sweet sangat.. sangat rindu.. disini la jugak aku abiskan masa tengok tv di dalam bilik dan ade kalanya mak dan abah tumpang sekaki.. huhuhu



buai.. yang menjadi saksi ... setiap suka duka ... ni la tempat aku , mak n abah duduk.. sambil tengok tv.. selalunya disini tempat kami berkumpul dan berbicara..


meja makan yang tak pernah berhenti berkhidmat...





kuih kegemaranku... yang mak akan buatkan....





menu2 yang akan ade tiap kali aku pulang... banyak x sedangkan 3 orang jer nak makan...




siakap stim....aku memang suka makan siakap.. bawal aku xleh makan... sensitif huhuu.. memang la aku suka tapi kalu ari-ari ikan siakap 2 rasa, stim,n dll .. siakap-siakap... xlalu aku...tapi nak wat macam ne memang abah akan belikan ari2... huhuhu







banyakkan?....






ni ruangan santai abah... huhu hiasan bunga ne semua abah yang susun... ne la tempat abah selalu habiskan masa di kerusi malasnya.. mendengar ceramah agama.. mahupun lagu-lagu /berkaroke (hehhe itupun kalu aku yang ajak...) ruang santai mak di depan.. aku pulak dalam bilik.. kekadang nak gelak pun ade jugak... 3 tiga orang ne tengok siaran yang same tapi tempat lain2... hahha.. mau pecah umah aku kekadang tue... abah dengan speaker besarnya dengan ciri2 ceramahnya.. mak pulak dengan cita2 melayunya... aku pulak dengan mini konserts lagu2 lame .. kekadang speaker dari dalam bilik ku halakan ke ruang santai Abah..( tanda ajak berkaroke.. tapi kena la pasang lagu A.RAMLE ..anakku yang pertama.. huhu
waaa rindunya...)

Bilaku rindu padamu
Terasa kuatnya kasihku
Terbangkit resah terpandang wajahmu
Bertambahlah kasih sayangku

Sesaat kamu tak ku pandang
Terasa sepinya jiwaku
Tertunggu aku
menunggu hadirnya dirimu



Betapa sepinya hidup seorang perindu
Dihanyut oleh keresahan
Rindu hatiku tak jemu padamu


Biar apa pun yang memisahkan
Namun ku tetap menyayangi mu
Selagi hidup belum berakhir
Selagi itu ku merinduimu

Ku seorang perindu sepi
Tak jemu ku terus dan akan tetap menanti

kedinginan pagi ini ... menyulam rasa rindu yang kian mendalam kepadamu..ari- ari yang kulalui tanpa suaramu.. tanpa bayanganmu... YA Allah.. akulah seorang perindu..yang sangat merindui kampung halaman ku.. ABAH & MAK... adik... daus... mickey .. dan semua .. aku rindu gelak tawa... keluargaku...

aku merindui bertapa dinginnya... kabus pagi di sawah yang nian terbentang... bertapa rindunya aku pada masakan mak... bertapa rindunya aku pada sedup mata abah...
rindunya aku pada mereka...

saat seperti ini.. rinduku kian mendalam...kalu ari-ari yang lepas ku senang menalifon...tapi kini aku cuba untuk tidak selalu menghubungi mereka.. aku xmanpuku menahan sebak tiap kali " bila nak balik ne?" ungkapan keramat yang tak manpu untuk ku manpu menbalas .. dan hanya suara sebak yang kedengaran.. huhu

aku mengerti kegelisahan hati mereka...hanya mereka berdua sahaja yang tinggal dirumah.. sunyi sangat sunyi....ku merindu...