Sebuah kekecewaan..


ramai yang bertanya tentang sikap dan perasaanku tentang dia..dan banyak pula cerita yang menguris hati dan perasaan aku dan dia mula tersebar luas. Izinkan aku menerang dan menceritakan segalanya..maaf andai ada yang terluka atau tidak berpuashati dengan cerita ini...


cerita ini bermula kira-kira 5 tahun dahulu... 2 peristiwa pahit yang tidak pernah aku lupakan. kerana ego dan sikapku yang lebih senang membawa diri sendiri, terlalu nekad dan berpegang pada prinsip telah membuat ak menyesal...terlalu menyesal.


sejak di sekolah rendah lagi, aku akan menghabiskan cuti sekolah dengan menolong makcik dan maklang menyiapkan tempahan kuih tradisional dan bekerja dengan Haji Said Catering. bermula dari situ aku mulai mengenai seorang lelaki yang aku anggap sebagai abang, tiap2 hari dia datang ke rumah tok untuk menghantar adik2 mengaji al -quran. Kami mula rapat , Am namenya... apa yang paling best dia ne huhuhu tua dari aku, bila masuk sekolah menengah kami satu sekolah aku sesi petang dia sesi pagi. Dia umpama bayang-bayang aku yang sentiasa menjaga aku dari jadi mangsa buli...(hahahha mesti xcayakan.. dulu aku ne asyik kena buli ja )dalam erti kata lain dia kan buli blik budak itu. Aku dilantik menjadi pengawas sekolah bermula dari situ ade jarak diantara kami..( dia antara mamat brutal lagi macho kat sekolah tue..paham2 je la) Spm menjelang tapi dia terkandas dan mama memaksa dia untuk mengambil semula spm pada masa yang sama ak dilantik sebagai penolong ketua pengawas ..episod itam bermula apabila dia mula berubah..daniael adik am selalu mengadu kepada aku ..Am jarang balik rumah dan selalu gaduh dengan mama..

satu hari semasa aku jaga gate... am datang.

" boy..bagi ak masuk''

" am ..aku catat nama ang ne, ang jalan g gate depan "bapak mafia" (gelaran tok cg. disiplin yang mmg garang) de tgu kat sana.."

" ermm..t aku jumpa ang de benda nak ckap.. kat tempat biasa"


Di pondok ilmu tempat biasa dia dan de geng ponteng kelas...

"Am..aku dengar lama xblik umah nape?"

"malas ar..lepak umah sepet.."

"t balik ar umah.. den dah bising cakap mama cari ang"

aku leh nampak muka dia yang macam nk xnak ja ckap so aku mals nak cakap pe aku blah n lantak ko la..ari2 berikutnya macam tu la kami masing2 wat hal sendiri.. kalu aku balik kampung dan terjumpa dia just angkat tangan je.


sebulan kemudian...

" cah ..kawan baik ang tue orang dah jumpa dia timbul.. mati kat tali aiq"kata abah

" anak gayah kat sg. bakau"

"sape?? dah malam sok ar pagi2 org g tgk."

keesokannya aku balik kampung.. lepak umah tok tgu makcik balik nak ajak g umah am..tapi pak lang cakap semua dah selesai malam tadi jugak kena simpan .... kulit dah mengelupas teruk , mata dah terkeluar n... (aku xmanpu nk cita keadaan dia ) 3 ari baru orang ramai jumpa mayat dia...

de orang cakap dia isap gam pening jatuh dalam tali aiq... tapi polis cakap de kesan lebam kat tengkuk , badan n dll... semuanye terjawab.... pasal perempuan....huhuu am...


ari-ari berikutnya ...ramai kwn2 n senior mencari aku tnya pasl am..kekdang aku pelik nape cari ak ..ak mmg xde kena mengena gan dia pun...aku rimas betul gan diorang...persoalan aku terjawab bila kak yati banyak menceritakan sesuatu ...


aku sebenarnya menyesal sangat..sebab ak xtegur dia.. xnasihat dia..aku ego sangat .. sedih sangt bila dia gtau semua aku ne adk dia yang dia syang..tapi aku xpenah wt ape2 untuk dia..xpenah...


macam tue jugak dengan arwah akim..aku xhiraukan dia walaupun dia kejar aku...cuba berckap dengan aku .. aku ego dan marahkan dia sebab dia cakap aku anak manja ..2 minggu selepas itu aku dengar berita kematian dia..em xsempat jugak aku mintak maaf ...


Ak sering berminpi dan teringatkan setiap tindakan aku pada diorang.. ak tak boleh maafkan diri aku..


Banyak cabaran dan dugaan dalam hidup ini.. tapi aku berjaya juga menjejak kaki ke UKM.. huhu suatu ari masa join program pusat pengajian..ak tergaman ..tkejut sangt mungkin Tuhan makbulkan doa ak...


mmg mcm am..

takdir mementukan segalanyer..kami rapat ..(s) mmg ak anggap dia mcm am dan aku berjanji pada dri ak kali ne ak tidak akan biarkan dia sedih dan susah..

pendekn cita..tah macam mane ak rapat gan kawan dia(h)... suatu ari aku tima sms dari dia

"bila aku sudah tiada,simpan semua lagiku jgan ditangisi selalu,mgkin itu sementara,bila jumpa pengantiku jangan dilupakan aku, pagi itu indah seperti biasa ,tidur yang lena terhenti disana, merayap kuyu masih tidak terdaya, bukalah tingkapmu, curahkan cahaya, siapa yang sangka bila tiba masa kita untuk pergi selamanya,.. tidak akan terduga jika saat ini tuhan tetapkan akulah orangnya, bila aku sudah tiada simpan semua laguku jangan ditangisi selalu mungkin itu hanya sementara, bila jumpa pengantiku jangan dilupakan aku, gelak tawa, tangisan yang hiba, kenangan kita masa di dunia.. langkah indahnya jika kita manpu hidup selamanya, siapa yang sangka bila tiba masa kita untuk pergi selamanya, tidak kan terduga jika saat ini tuhan tentukan akulah orangnya.." 13/06/2008 ,12.57 pm


aku menghabiskan 3jam menangis tanpa henti hinggalah s msj ajak g makan.. aku cita pasal msj tue dia gelakkan aku dia cakap h main2 ja...so ak wat xtau je tapi ak heran nape h tidak boleh dihubungi...sem baru bermula.. h ak lihat seperti tidak sihat dan mula menjauhkan dri ..s pun cakap perkara yang sama.. suatu hari s gtau aku dia sedih dan rasa xseronok sebab h suka kurung dri dalam blik.. dia ckap dan mengaku h sakit.. erm...

aku kena tipu lagi dengan diorg ..tah la mane yang btul tapi tiap rabu h g hospital serdang.. risau aku, aku takut nanti aku menyesal lagi .. pada hari itu aku nekad xkan biarkan dia sedih..aku cuba mengembirakan dia , menolong dia dalam semua hal..


dan shingga sekarang aku lakukannya.. aku mengaku seperti yang korang katakan aku sayang dia tapi cinta aku xpasti.. mesti koraNG CAKAP AKU tipu.. mmg muka aku nampak macam kecewa tiap kali cita tentang dia aku dengar atau de report gtau pasal dia.. aku cuma kecewa sebab de perkara yang dia gtau dan korang gtau berbeza .. aku rasa tertipu ... emm tma kasih sebab selalu menasihati aku supaya lebih mengutamakan diri aku sendiri ... aku mintak maaf sebab selalu x dengar nasihat korang..(terutama bila time makn msti aku risau dia mkn or x.n kadang2 aku tinggalkan kerja ak tok dia,aku wt keja gan dia walaupun korang xsuka ak masuk campur keja senior dan selalu tinggalkan korang bila dia perlukan) aku cuma xnak ak menyesal...ape aku wt adlah untuk kepuasan ak..puas tgk dia gembira..puas tgak dia ketawa..puas sangat..

tapi sekarang aku nk pergi jauh ... jauh dari segalanya ...ak rasa ak dah xmanpu lagi meneruskan... kata-kata dan sindiran orang wt ak sedih ,kecewa...dan aku tahu de insan yang benci dan marahkan aku...aku mintak maaf ... mintak maaf.


Plz jgn tanya lagi..

Comments

Nor Khairiah said…
aku turut simpati ngan sejarah hidup ang...semoga pisang x berbuah 2 kali...yang penting jangan sedih2 slalu ye...

Popular posts from this blog

mengimbas memori ..

sepi seorang perindu

Penemuan tergempar